Vi besøger et af Danmarks ældste og bedst bevarede kongeslotte, der har været brugt som jagt-og lystslot af danske regenter fra 1200-tallet og frem til 1863 – og med Frederik 7. og Grevinde Danner, som de sidste royale beboere.
Slottets arkitektur er et resultat af 600 års til- og ombygninger og på turens særrundvisning, oplever du både Frederik 7. og grevindens velbevarede værelser samt den smukke audienssal.

På første sal findes en historisk udstilling om Danners tidlige børnehjem samt andre særudstillinger. Til Jægerspris Slot hører også den store historiske slotspark med billedhugger Johannes Wiedewelts 54 mindestøtter af berømte danske og norske personer samt det imponerende gravmonument, hvor Grevinde Danner ligger begravet. Så der er meget at opleve - og vi skal på denne søndagstur opleve det meste, når vi sammen udforsker stedet.
Efterfølgende kan du selv gå opdagelse,ude som inde, gå en længere tur i den fredede skov eller nyde noget fra Café Danner.

Turen inkluderer særrundvisning, entre til museum, og oplevelse af den historiske Slotspark med Mindelunden. Alle kan deltage i turen, men der er dog trapper. Fri parkering og offentlig transport lige til døren.

Mødested: Jægerspris Slot, Slotsgården 20, 3630 Jægerspris
Se også vores andre ture her

Jægerspris Slot
Slotsgården 20
3630 Jægerspris

Søndag
26-05-2024 kl. 11:00
Marianne Bentzen

FOF Nordsjælland
2920 Charlottenlund
E: kontakt.nordsjaelland@fof.dk

Så skal der julebages i køkkenet - vi bager masser af småkager, og du går hjem med favnen/kagedåserne fuld. Uhmm ...

Husk at medbringe kagedåser/bøtter til dine småkager samt forklæde. Der vil være en udgift til ingredienser pr. deltager, som afregnes direkte med Jutta.

Falkenborgskolen
Ved Kirken 1