Kursus i vævning for begyndere
Formålet er i løbet af kort tid at få erfaring med opsætning af trend og vævning på rammevæv.Der arbejdes med flere forskellige trende, der tilsammen giver en forståelse for rammevævens varierede muligheder.Der arbejdes i første omgang med Hørvævsmuseets rammevæve. Derefter gives der mulighed for at lave trend til den rammevæv, man evt. har hjemme. De første materialer er bomuldstwist (fiskegarn) og bomuldsgarn, senere f.eks. uld, hør, silke og blandingsgarn.Der tages hensyn til hvilke forudsætninger og erfaringer man har fra tidligere arbejde med vævning.

Medbring: saks og målebånd, papir og blyant.Underviseren Lene Ousager har arbejdet med rammevæv i mange år både privat og med undervisning i folkeskole, aftenskole og seminarium.Kørselvejledning og offentlige transportmidler: se herKaffe, te mm: som kursusdeltagere på Hørvævsmuseet har I adgang til tekøkken, hvor I gratis kan lave kaffe eller te. Kaffebrødet kan medbringes - evt. lave aftaler på kurset.Flere oplysninger:

09-04-2024 kl. 10:00
Lene Ousager
Aktivitetslokalet

E: aftenskolen@hoervaevsmuseet.dk

Er du helt ny i vævning, så er dette kursus noget for dig. Du lærer i løbet af de fem dage at planlægge, hvad du vil væve, lave opskrift, lave trenden der skal sættes på væven, sætte væven op og - selvfølgeligt - at væve.

Vi starter med to teknikprøver på Hørvævsmuseets rammevæve: en med forskellige striber og en med karelsk vævning. Det er en åben vævning som egner sig godt til for eksempel et tørklæde.

I arbejder sammen to og to, hjælper hinanden med at sætte rammevævene op til væveprøverne i henholdsvis uld og bomuld/hør,  og derefter væver I på skift på de to væve.
Du har adgang til Hørvævsmuseet og kan væve uden for undervisningstiden, mens kurset foregår.

Hvis du derefter gerne vil lave dit eget, er du velkommen til at medbringe egne materialer. Underviseren har også materialer, som du kan købe af.
Hvis du har en rammevæv må du gerne tage den med og sætte trend på den. Eller du kan fortsætte på Hørvævsmuseets rammevæve. Du må fortsætte med at væve på rammevæven på Hørvævsmuseet i 14 dage efter kurset er slut.

Medbring: Skriveredskaber, farveblyanter, ternet eller linjeret A4-papir, en A4-mappe til prøver, plastiklommer til opskrifter og noter og eventuelt egne materialer.

Garn til prøverne er inkluderet i kursusprisen.

Underviser: Inge-Lise Nedergaard

Inge-Lise er uddannet håndarbejdslærer fra Skals Håndarbejdsseminarium. Hun har undervist i vævning i mange år, blandt andet på Skals Håndarbejdsskole, Sjóndepilin i Tórshavn (Færøernes Blindeinstitut), Odenseværkstedernes væveværksted og aftenskoler.

Kørselvejledning, offentlige transportmidler og overnatning: se her
Kaffe, te mm: kursister på Hørvævsmuseet har adgang til tekøkken, hvor I gratis kan lave kaffe eller te og hvor der er en mikroovn. Husk eventuelt en madpakke. Hørvævsmuseets café åbner kl 13, dog ikke mandag. Der kan I købe kaffe, te og forskellige småretter.
Flere oplysninger:

08-07-2024 kl. 10:00
Inge-Lise Nedergaard
Væveloftet

E: aftenskolen@hoervaevsmuseet.dk

Vil du lære at væve kludetæpper med teknikken "Rag Rug Twining", hvor klude fra kasseret sengelinned, t-shirts, cowboybukser osv. får nyt liv som lækre, faste kludetæpper.

Du lærer de mest basale teknikker. Hvis du har prøvet at væve kludetæpper før, kan du måske få lært at lave forskellige mønstre i dit tæppe.
På kursusdagen kan du nå fx at lave en siddehynde på ca 40 cm x 40 cm. Du kan også købe en væveramme på kurset for 350 kr. og starte på et længere tæppe, som du kan gøre færdigt hjemme.

De nødvendige materialer er inkluderet i kursusprisen, og væverammen kan du låne på dagen.
Tag endelig dine egne stofrester med, så de kan indgå i tæppet. Hvis du klipper dem hjemmefra, skal strimlernes bredde være 2- 5 cm. Tykt stof skal ikke klippes i for brede strimler. Længden på strimlerne er ikke vigtigt.

Underviseren Krista Rose Jensen er indehaver af Fynsk Fiber Flid, garnbutik i Nyborg. Krista har vævet og strikket i mange år. Hun er selvlært tæppemager og holder af alt, hvor man får flowfornemmelse.

Kørselvejledning, offentlige transportmidler og overnatning: se her
Flere oplysninger: