Kom og prøv nålebinding? Måske du allerede kan strikke/hækle, og kunne tænke dig at prøve noget nyt! Måske du allerede kan nålebinde, men vil prøve et nyt sting, eller lære en pænere opstart?
Enkelt sagt kan der være mange grunde til at lære at nålebinde. Nålebinding er en meget gammel teknik til at fremstille tekstil ved brug af én enkelt nål og tråd. Både i stenalderen, jernalderen og i vikingetiden blev denne teknik benyttet til fx sokker, vanter og huer. I dag bruges teknikken til moderne ting, såsom halsedisser, håndledsvarmere, tasker, sjal, bamser mm.
Nålebinding har forskellige stingtyper, som giver hver deres mønster, og som har udviklet sig op gennem tiden. Nogle af stingene illustreres, og andre arbejdes der med på kurset (York, Oslo, Korgen og Mammen). På kurset lærer du, hvordan de 4 forskellige stingtyper er. Du lærer opstart, afslutning, indtagning, udtagning, ”flad” nålebinding og forskellige vendinger. Du vil også blive præsenteret for nålebindingens historie, fordele, samt blive inspireret til nye nålebindingsprodukter.

Det er derfor ikke en selvfølge, at du kommer hjem med et færdigt produkt. – Det kan lige så godt være en masse prøver, som du kan arbejde videre med derhjemme.
I kursusprisen er inkluderet garn til at prøve teknikken, en nålebindingsnål og et kompendium med 4 forskellige stingtyper. (York, Oslo, Korgen og Mammen)

Diana sælger plantefarvet garn, opskrifter og andre ting til nålebinding.
Du kan også medbringe dit eget uldgarn, beregnet til pinde 4-10.

Underviseren Diana Nordstrand Larsen fra Urds-Uld har nålebundet i mange år. Måske har du mødt hende på Vikingemarkeder, hvor plantefarvning og nålebinding er Dianas særlige interesseområder. Hun har fundet sin egen stil indenfor nålebinding og tilfører den moderne og egne selvopfundne teknikker såsom flette- eller bølgekant. Diana vandt Trelleborg-prisen for bedste håndværk i 2022.

Kaffe, te mm: kursusdeltagere på Hørvævsmuseet har adgang til tekøkken og kan gratis lave kaffe eller te. Men husk selv en madpakke.

Find Hørvævsmuseet: her og evt. overnatning se her.

Flere oplysninger:

Telefon: 64 72 28 85 hverdage kl. 9-12