På dette kursus går vi i detaljer med plantefarvning af plantefibre som bomuld og hør. Kurset fokuserer på grundviden, så vi gennemgår hvordan de forskellige typer af farvestoffer binder til tekstilet, og hvordan man skal forbehandle og bejdse for at få gode resultater. Vi bejdser med garvesyre og alun, og gennemgår behandling med soyamælk. Vi farver blå med 1-2-3 indigokype, rød med krap, gul med vau, lyserød med safflor, brun-rosa med avocadoskaller og -sten og grå/sort med garvesyre og jern.
Kurset egner sig for begyndere, og for dem der har farvet lidt selv og har brug for at få grundprincipperne sat i system.
Medbring eget garn eller stof, gerne godt gennemvasket, af bomuld, hør eller andre plantefibre, samt avokadoskaller med sten. Det vil også være muligt at købe hørgarn af underviseren.
Betaling for farvestoffer afregnes med underviseren.

Tistrup Skole, Trane Skole
Lærkevej 12