"Istedgade overgir sig aldrig" - Kursus i København

Vi mødes inde i den grønne græsplet på Halmtorvet ud for Helgolandsgade tæt ved Metroenelevatoren, hvor vi står i den gamle strandlinje indtil ca. midten af 1800-tallet.
Vi fortsætter gennem Helgolandsgade til Istedgade, hvor I skal se husene med de store herskabslejligheder, der endte som artistpensionater og -hoteller, og høre historier om artistkvarteret omkring 1900.
På Maria Kirkeplads skal I høre om stegekælderen med de berømte yverfrikadeller og se huset, hvor prostitutionen i 1906 med de offentlige fruentimmere slog sig ned i Istedgade
På hjørnet af Istedgade og Abel Cathrines Gade står vi oven på Den stinkende Rosenå og Christian den 4.s gamle fæstningsanlæg Retrenchementet.
Ved Viktoriagade skal I høre Folkeopstanden i 1944, hvorfra udtrykket "Istedgade overgi´r sig aldrig" stammer fra, og om Dan Turell, som boede i Istedgade i en meget kort periode.

Græsplet på midten
Halmtorvet 6
1700 København V

14-05-2024 kl. 17:00