"(H) Nærgymnastik - fokus på ryg" - Kursus i København

Nærgymnastik er motion og samvær for ældre. Kniber det med at komme til gymnastikken - så kommer gymnastikken til digPå dette ryghold kommer vi hver gang hele kroppen igennem med øvelser til opvarmning, smidighed og styrketræning.
Rygtræning handler ikke kun om ryggen. Derfor har vi også fokus på de områder af kroppen, vi typisk oplever nedslidning, når vi er blevet lidt ældre og måske mindre mobile, f.eks.  nakke, skuldre, hofter og knæ.Der vil være ind i mellem være fokus på særlige kropsområder, på øvelser der styrker kredsløbet, opmærksomhed på kropsholdning og sunde kropsvaner, eller træning for gigt og osteoporose. Det er med til at forebygge unødigt nedslidning og giver en bedre forudsætning for at kunne mindske smerter og symptomer når man ved hvordan hele kroppen arbejder sammenDu vil også få inspiration til øvelser, der let kan blive en naturlig del af din hverdag.Nærgymnastik
- er motion og samvær tæt på din bolig
- forbedrer din kondition, styrke, bevægelighed og balance
- gør dig bedre til at klare hverdagens gøremål
- er for dig, der er ældre, mindre mobil og bor i Københavns KommuneHvor foregår det?
I beboerlokaler, i ældreboliger, på Sundhedscentre eller andre lokaler tæt på din bolig. Der vil være stole til dem, der har behov for at lave gymnastik siddende.Hvad tid?
Nærgymnastikken foregår fortrinsvis i dagtimerne - 1 gang om ugen i 1½ time - så vidt muligt året rundt.Hvem underviser?
Gymnastikken ledes af en underviser, der er uddannet som f.eks. fysioterapeut eller afspændingspædagog.Hvad koster det?
Almenprisen er 1280 kr. for 24 mødegange. Det er 53,5 kr. per gang. Hvis du er pensionister og bosat i Københavns kommune er prisen 980 kr. for 24 mødegange. Det er kun 41 kr. per gang. Hvilket hold skal jeg vælge? LOF-Skolen har både generelle nærgymnastik-hold, som henvender sig til alle med skavanker eller handikaps, samt hold, som henvender sig til specifikke patientgrupper:
- Nærgymnastik henvender sig til alle med skavanker eller handikaps.
- Nærgymnastik KOL henvender sig til lungepatienter.
- Nærgymnastik i højt tempo henvender sig til deltagere med begyndende demens. Alle hold er oprettede som Hensyntagende hold (-H). Det er hold, der er specielt tilrettelagt for personer, der ikke kan deltage på almindelige hold på grund af en lidelse eller et handikap. Ifølge Folkeoplysningsloven skal man skriftligt erklære sig handikappet i forhold til undervisning i det aktuelle emne, fordi der ydes særlige tilskud til disse små hold, hvor der max er 8 deltagere pr. hold, så der er tid til at tage hensyn til den enkelte deltager. Tro og love erklæring afgives til underviseren/LOF første mødegang.

Bispebjerg Hospital
Bispebjerg Bakke 23