"Brændenældekursus" - Kursus i Assens

Vær med, når vi skal arbejde med nældefiber både fra danske friskhøstede nælder og fra markrødnede brændenældestængler.

De forskellige rødningsmuligheder og metoder vil blive gennemgået, og vi vil lave forsøg med kogning som rødningsmetode af de rå nældestængler. Vi vil lave en plantefarvning med nældens blade på garn/stof af bomuld, nælde og hør. Vi vil også arbejde med, hvordan man kan anvende både den rå og den rødnede fiber som tekstilt materiale.

Desuden fremviser Ellen sin samling af brændenældetekstiler fra Nepal og Indien samt spindeprøver fra Danmark.

Brændenældefiber er en stærk og særdeles brugbar bæredygtig plantefiber. Udgravning af gravhøje har påvist anvendelse af nældefiber i Danmark siden bronzealderen, og nældefiberblev anvendt i Centraleuropa i det 19. århundrede, før man begyndte at bruge bomuld. I løbet af 1920’erne blev der i Tyskland forsket i udvinding af nældefiber (Urtica dioica L.), og under Anden Verdenskrig blev der i Danmark forsøgsvis dyrket nælde og hamp. De sidste årtiers eksperimentelle forskning med nældemarker flere steder i Europa vidner om den voksende internationale interesse for bæredygtige tekstiler.

Kurset starter i farveværkstedet og slutter i aktivitetslokalet på Hørvævsmuseet, men vi skal også i skoven og finde brændenælder og arbejde med dem i farveværkstedet.

Lørdag eftermiddag deltager vi i Hørvævsmuseets hørdag - se mere her

Materialer på kurset: markrødnede brændenælder, garn og stof til farveprøver, bejdsemidler mm. og kompendium er indregnet i kursusprisen.

Underviseren Ellen Bangsbo: Uddannet tekstilformgiver fra Skolen for Brugskunst, København (1978). Ellens CV mm. kan læses på: ellenbangsbo.dk.
Som antropolog har Ellen omfattende kendskab til asiatiske lokalsamfund i Tibet, Nepal og Indien. Som tekstilformgiver har hun indgående kendskab til vævning, spinding og forarbejdning af plantefibre. Hendes feltarbejde med relation til plantefibre og forarbejdning af brændenældefiber er baseret i Danmark 1977-78 og 2018-23 samt i Nepal 1979-80 og 2010.

Ellens e-bog "Behandling af hør - samt gamle spindplanter" kan frit downloades fra Hørvævsmuseets hjemmeside her

Kørselvejledning og offentlige transportmidler: se her

Evt. overnatning: se her

Kaffe, te mm: kursusdeltagere på Hørvævsmuseet har adgang til tekøkken, hvor I gratis kan lave kaffe eller te. I må selv medbringe noget at spise til - evt. lave aftaler på kurset.

Caféen på Hørvævsmuseet åbner kl 13, der kan I købe kage og diverse småretter.

Flere oplysninger:

Telefon: 64 72 28 85, hverdage kl. 9-13.

Email: aftenskolen@hørvævsmuseet.dk

Hørvævsmuseet