"Highlights på museer – ulige uger" - Kursus i København

Vi besøger seks museer, hvor vi ser de aktuelle udstillinger og eventuelt nogle af de ikoniske værker i de faste samlinger.
Kunstformidler Camilla Rohde Madsen åbner døren til kunstens verden og fortæller kunstværkernes spændende historie krydrer let med anekdoter om kunstnerne.

1. Highlights på Statens Museum for Kunst: »Alberto Giacometti«
Genopdag verden og mennesket gennem Alberto Giacomettis (1901-1966) unikke formsprog, når SMK til februar åbner en udstilling med en af 1900-tallets mest betydningsfulde kunstnere. Giacomettis kunst er på én gang fremmed og velkendt – den udforsker og udfordrer den menneskelige oplevelse af verden. I udstillingen kan du få et enestående indblik i kunstnerens værker, der er formet af filosofi og rystelser fra to verdenskrige, alt udfoldet gennem Giacomettis skulpturer, tegninger og malerier.
Mødested: Statens Museum for Kunst, Sølvgade 48-50, 1307 København K

2. Highlights på Louisiana: »Chaim Soutine«
Eksplosioner af farve. Flammende penselstrøg. Svimlende perspektiver. Maleri, der vibrerer mellem nådesløs forvrængning og inderlig følsomhed. Louisiana præsenterer nu den første udstilling i Nordeuropa nogensinde med Chaïm Soutine, en af Pariserskolens førende og mest særprægede ekspressionister. Her vises omkring 70 malerier – udlånt fra museer og private samlere i Europa, Israel og USA – der giver indblik i alle facetter af hans maleriske produktion.
Mødested: Louisiana, Gl. Strandvej 13, 3050 Humlebæk. Forhallen.

3. Highlights på Christiansborg: »Gobelinerne«
Riddersalen er udsmykket med 17 farvestrålende gobeliner. Det er 1100 års vævet danmarkshistorie fra vikingetiden til år 2000. Gobelinerne er tæt befolkede af de konger, statsoverhoveder og store personligheder, der satte et solidt aftryk i Danmark og i resten af verden. Der er scener fra svenskernes storm på København natten mellem den 11. og 12. februar 1659 og fra årene under 2. Verdenskrig, da Hitler trak mørke skyer over Europa. Men der er også lys i historien. Murens fald og den første månelanding. Kunstneren bag illustrationerne er kunstneren Bjørn Nørgaard. Bag væven har et hold vævere fra Manufactures Nationales des Gobelins et de Beauvais arbejdet i ti år arbejdet på at væve hele gobelinserien.
Mødested: Dronningeporten Indre Slotsgård 1, 1218 København K

4. Highlights: »Copenhagen Contemporary«
Alvorlige temaer lurer lige under overfladen i Kapwani Kiwangas (f.1978) forførende smukke værker. Dekorative planter fortæller giftige historier om koloniale magtforhold og racisme. Farver rummer manipulerende effekter, og lyset undersøges som et politisk instrument. Som uddannet antropolog og religionsforsker forfiner hun med sine installationer, malerier og skulpturer vores fornemmelse for skjulte sociale mekanismer og magtforhold. Kiwanga bearbejder farvernes, lysets og materialernes kraft til at fortælle historier med globalt udsyn. Hendes enestående kunstneriske arbejde har modtaget adskillige internationale priser, og The Length of the Horizon på CC er hendes første omfattende udstilling i Skandinavien. Derudover er Kiwanga udvalgt til at skabe den canadiske pavillon på årets Venedig biennale.
Mødested: CC, Refshalevej 173A, 1432 København K

5. Highlights på MACA Museum Copenhagen
Vi besøger det helt nye MACA Museum Copenhagen og ser udstillingen »Banksy & Street Art: The Early Years«.
Mødested: Mødested Toldbodgade 12, 1253 København

Entré: 160 kr. pr. person

6. Highlights på O – Overgaden: »Panteha Abereshi«
Panteha Abareshis skulptur- og videopraksis såvel som omfattende arbejde med videnskabelige artikler er baseret på deres personlige og systemiske oplevelse af det, at leve med et handicap. I deres seneste arbejder adresserer Abareshi ublufærdigt de tabubelagte forhold mellem den handikappede krop og dennes afhængighed af samfundets supportstrukturer – fra kørestolen og medicinske slanger til menneskelig omsorg – og bringer også spørgsmål om dominans og undertvingelse (med dertilhørende fetichistiske og erotiske antydninger) i spil. Abareshi skaber en ny serie af værker til en stor soloudstilling på O – Overgaden, der åbner i maj 2024.
Mødested: Overgaden Neden Vandet 17, 1414 København K

Værd at vide
Du skal se betale for de anførte entréudgifter (med grupperabat).
Efter hver tur vil du som deltager modtage Camillas egne forberedende noter fra dagen. Samtidig får du også info om mødested for næste tur i møderækken.

Turene afvikles i almindeligt raskt tempo, og der vil forekomme gang på trapper.
Ret til ændringer forbeholdes.
Foto: Camilla Rohde Madsen, ©nammagorium

Statens Museum for Kunst
Sølvgade 48-50
1307 København K

24-04-2024 kl. 12:00
Camilla Rohde Madsen
Forhallen

FOF København
1799 København V
E: hej@fofkbh.dk

1. Highlights på Statens Museum for Kunst: »Alberto Giacometti«
Mødested: Statens Museum for Kunst, Sølvgade 48-50, 1307 København K

2. Highlights på Louisiana: »Chaim Soutine«
Mødested: Louisiana, Gl. Strandvej 13, 3050 Humlebæk. Forhallen.

3. Highlights på Christiansborg: »Gobelinerne«
Mødested: Dronningeporten Indre Slotsgård 1, 1218 København K

4. Highlights: »Copenhagen Contemporary«
Mødested: CC, Refshalevej 173A, 1432 København K

5. Highlights på MACA Museum Copenhagen
Mødested: Mødested Toldbodgade 12, 1253 København

Entré: 160 kr. pr. person

6. Highlights på O – Overgaden: »Panteha Abereshi«
Mødested: Overgaden Neden Vandet 17, 1414 København K

Værd at vide
Du skal se betale for de anførte entréudgifter (med grupperabat).

Ret til ændringer forbeholdes.
Foto: Camilla Rohde Madsen, ©nammagorium

Statens Museum for Kunst